woensdag 20 april 2011

Zaanse Schans

Er werd mij verteld dat je als je molens wilt bekijken je naar de Zaanse Schans moet gaan. Op foto's heb ik ze wel bewonderd, maar nooit in werkelijkheid gezien. Nu ik bijna 40 jaar in Nederland woon, ben ik toch eens gaan kijken, dit in combinatie met een NS wandeltocht. Na een flinke wandeling door de Kalverpolder en de Enge Wormer kwam ik bij de beroemde molens, en bij de pittoreske groene huisjes aan de oever van de Zaan. De Zaanse Schans is wel een soort openluchtmuseum, maar toch indrukwekkend. Bovendien zijn enkele bijzondere molens te bezichtigen, en de vriendelijke molenaars vertellen graag over hun beroep en molens. (19-04-2011)


Zaanse Schans, windmolens en typische Zaanse huizen aan de Zaan.


Zaanse Schans "Houtzaagmolen De Gekroonde Poelenburg"
De Vereniging De Zaansche Molen bezit deze, en ook andere molens in de Zaanstreek.



Kruidenierswinkel museum
Reconstructie van de eerste Albert Hein winkel


Zaanse Schans - Winkels en huisjes aan Kalverringdijk.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten